lördag 8 oktober 2011

Låt tistlarna brinna - Yasar Kemal

Tänk vad trevligt det är att få vara svensklärare! Att få läsa böcker på sin förtroende tid. Man skulle alltså kunna säga att jag får betalt för att läsa böcker, kan det bli bättre? (Jojo, jag vet att det kan det.)

Nu har jag alltså läst Låt tistlarna brinna av Yasar Kemal. Mina kära elever håller på att läsa samma bok. Ett arbetshäfte med frågor till boken är gjord.

Nåväl, boken handlar om den faderlösa turkiska pojken Memed som växer upp med sin mor. De bor på högslätten Dikenli, tistelslätten, en liten by där all mark tillhör Abdi Aga. Abdi Aga är en grym och hänsynslös man som tvingar nioåriga Memed att arbeta på hans fält. Memed blir ofta misshandlad och trakasserad.

Författaren Yasar Kemal föddes 1923 i Anatolien, i södra Turkiet. Hans uppväxt var fattig och hård. Kemal förlorade sitt ena öga i samband med en fårslakt och när han var fem år såg han sin pappa bli mördad av sin fosterson. Som ett resultat av hans traumatiska uppväxt fick han talsvårigheter som pågick tills han fyllde 12 år. 1977 flyttade Kemal och hans fru, Thilda Serrero, till Sverige efter att Kemal suttit i fängelse till följd av sina kommunistiska sympatier. Tidigare har Kemal arbetat som jordbrukare, vakt vid ett risfält, soldat, offentlig brevskivare och reporter. Kemal har fortsatt att skriva böcker i Sverige.

Boken är stundom väldigt jobbig att läsa men bjuder även på hopp om förbättring. Jag kan varmt rekommendera denna bok som jag sträckläste under två dagar.
/ Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar