tisdag 23 april 2013

Dag 7...

...är det idag. Men det var igår som jag lyste äggen, och det ser mycket lovande ut! På förra kläcket (som också var mitt första) blev det ju 15 kycklingar av 48 ägg. Den här gången ser det faktiskt ut att kunna bli några fler kycklingar.

Sammanlagt hade jag 51 ägg i kläckaren den här gången och om jag har sett rätt så är det levande foster i 36 av äggen. I 15 av dem var det antingen obefruktade ägg eller foster som stannat av. Är dessutom extra skönt att veta att äggkläckningsmaskinen är i pannrummet. Börjar det lukta från den så är det i alla fall inte inne i huset!  ;)

Av de 15 kycklingarna som jag har så ska jag behålla de som är av rasen islandshöns (6st med hätta) och stor kochin (2st). Nu hoppas jag bara att det inte är allt för många tuppar bland dem. Sen hoppas jag så klart att jag haft en super super tur och fått en tupp och en höna av stor kochin.

Sen är det 7 stycken som jag inte vet vad de är för ras. Det skulle kunna vara islandshöns utan hätta eller orpington, men eftersom jag inte vet så får jag sikta in mig på att de får gå under kategorin blandras. Lyckas jag rasbestämma någon av dem så kanske de får stanna annars åker de.

Vår söta granne Jorma har plogat och skottat vår uppfart och gårdsplan hela vintern och inte ett öre vill han ha för jobbet. Men han vill köpa en 2-3 hönor och en tupp. Så nu hoppas jag att det är ett gäng hönor i blandrasgruppen så att Jorma kan FÅ dem och en tupp. De resterande tupparna får bli tuppsoppa!

Men mina Hedemorahöns tänker jag behålla själv! Fast får jag 36 stycken så får jag nog inte behålla dem alla...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar