söndag 11 september 2011

Arbetsläger i Överkalix!

Helgen tillbringades, i vår stuga, i Överkalix. Vi lämnade Boliden tidigt på lördagsmorgonen. (Så tidigt att jag till och med missade min kära vän Veronica Fyhrs födelsedan, jag skäms!!) Lördagen bestod av jobb, jobb och åter jobb. Vår arbetsledare gjorde inte många knop. Hon satt mest på en stol och bevakade, ibland intog hon lite mer och en bulle. Ja, det blev en hel del bullar… Men som Teresia Edvinsson säger: ”Barn växer på bullar med!”
      
Vi plockade bort ris, kvistar och gamla trädstammar som aldrig blev ved. Det var trots allt två år sen som vi jämnade några träd med marken för att ge plats åt bastun och så fixade vi en större gräsmatta. Det blev en himla stor brasa och den brann riktigt bra! Mysfaktor på hög nivå.

När vi ändå höll på fick vi hjälp av svärfar med trimmen. Efter en del krångel fick maken upp farten och vipps hade vi fått en mycket bättre älvsutsikt!


Nästa projekt blir att få till en bra eldstad. När vi gjorde grunden till bastun sparade jag på mig några fina stenar till ändamålet. En bra plats hittade vi precis där rabarberbusken stod.



Vår arbetsledare bestämmer sig nu för att det är ett bra tillfälle att hjälpa till. Hon har dock inte riktigt samma uppfattning som vi om hur skapandet skall ske. Efter en del pysslande fick vi nog till det som vi vill ha det. Mycket tack vare vår exceptionellt kunniga arbetsledare… Nästa sommar ska den färdigställas med lite cement. Den fula stenen som svärfar tryckte till på vänsterkanten ska BORT, den ska under inga som helst omständigheter vara med!


Efter en arbetsam dag slocknade både man och dotter ovaggade. Kvällen med kortspel och yatzy som jag blev lovad gick upp i rök. Efter en del tjat och gnat fick jag dock maken att vara vaken 10 minuter längre och spela en omgång yatzy med mig. Som jag förståss vann överlägset! Men sen vet vi ju redan att han har mer tur i kärlek än jag…   ;o)

På vägen hem till Boliden fick vi sen lyssna på denna skönspelande trumpetare. Ibland kan verkligen dryga 20 mil kännas som en evighet…



/ Camilla

1 kommentar:

  1. Svar: Ja, det tycker jag att ni ska passa på att göra. Speciellt om ni har stuga i Överkalix också. Den var verkligen jätte bra! :)
    Ja tack, jag hoppas jag kommer upp på topp snart. Kämpar på! :)

    Kram

    SvaraRadera